W Polsce nie ma regulacji w przepisach odnośnie wymiany opon na zimowe lub letnie. Nierzadko, ci kierowcy, którzy mają założone zimowe opony, a ich stan wskazuje już na mocną eksploatację, nie chcą ich wymieniać na letnie w nowym sezonie. Czy takie zachowanie jest bezpieczne?
Według ogólnej zasady wymiany zimowych opon, powinno się wstrzymać do momentu, gdy temperatura dobowa zacznie wynosić co najmniej 7 st. Celsjusza. Chwilowe ocieplenie nie oznacza, że należy to od razu zrobić.
Warto jednak pamiętać, żeby kontrolować także datę produkcji opon, nie powinno się ich używać dłużej niż przez 8 lat. Po upływie tego czasu mieszanka gumowa się zestarzeje, a także traci swoją sprężystość.
Jazda na zimowych oponach latem🚗
Opony powinny mieć minimum 1,6 mm głębokości bieżnika. Według przepisów opony zimowe nie muszą być zmieniane na letnie, co powoduje że nie ma przeciwwskazań do tego, by ich używać również w cieplejszych miesiącach.
Ważne jest jednak to, że zimowe ogumienie ma bardziej miękką gumę, a więc w niższej temperaturze nie jest twarde jak plastik, a także zachowuje swoją elastyczność. Latem to ogromne utrudnienie, ponieważ rozgrzana do 50-60 st. Celsjusza nawierzchnia powoduje, że przyczepność zimowej opony mocno zmaleje.
Poza tym, opony zimowe, które są w dobrym stanie latem będą się znacznie szybciej zużywać i niszczyć. Dodatkowo mogą powodować szybsze zużycie paliwa, a to jak wiemy duży koszt.
Pamiętajcie, że używanie opon zimowych latem może również doprowadzić do tego, że zimą będą już bezużyteczne!
Czy to bezpieczne?
Opony zimowe w letnich warunkach hamują znacznie gorzej, niż zimą. Mniej zużyte ogumienie zimowe będzie powodować dłuższą drogę hamowania w letnich warunkach.
Jazda z zimowymi oponami latem powoduje, że auto traci sterowność na zakrętach, a także zmniejsza się komfort jego prowadzenia. Długość drogi hamowania może się wydłużyć nawet o cztery długości samochodu.
Czy w ogóle zimowe opony latem mają sens?🚙
Jeśli w oponach głębokość bieżnika wynosi 4 mm lub mniej, to korzystanie z opon zimowych latem ma jeszcze sens. Jednak trzeba pamiętać, że odbywa się to kosztem długości drogi hamowania oraz obniżeniem stabilności pojazdu.
Kierowcy, którzy poruszają się wyłącznie po mieście, powinni pomyśleć o zastosowaniu ogumienia całorocznego z homologacją zimową. Takie opony sprawdzą się w obu sezonach. Jednakże będą powodowały kompromisowe osiągi, w porównaniu do tych, które zachodzą w przypadku stosowania sezonowych opon adekwatnie do pór roku.