Przed nami pierwsze przymrozki, dlatego czas pomyśleć o tym, jak zadbać o swoje auto, by nie Was nie zawiodło w trudnym czasie jesienno-zimowym. Sprawdźcie, które elementy są najbardziej awaryjne w mroźne dni i uniknijcie przykrych niespodzianek!
Filtr paliwa
Woda w filtrze paliwa może się gromadzić, a zimą dodatkowo zamarzać. Kryształki lodu, które będą się samoczynnie odrywać, mogą zablokować cały układ.
Objawem jest zmniejszona moc silnika, szarpanie oraz brak możliwości uruchomienia silnika.
Jeśli znajdziecie czop lodowy w filtrze paliwa, wymieńcie go. Okresowo możecie również spuszczać z niego wodę.
Filtr kabinowy
W bardzo wilgotne dni ważna jest jego czystość. Zanieczyszczenia, które się w nim gromadzą, chłoną wilgoć i gniją, a do tego emitują nieprzyjemny zapach!
Szyby mogą być wówczas zaparowane, nawiew nie będzie skuteczny, a do tego w kabinie będzie brzydki zapach.
Jak naprawić ten problem? Wymienić filtr na nowy!
Płyn chłodniczy
Lubi zamarzać w chłodnicy, co tworzy korki lodowe wstrzymujące jego przepływ. A to pozbawia silnik chłodzenia.
Objawem jest gotowanie się silnika w mroźne dni.
Chcąc skontrolować stan płynu trzeba sprawdzić temperaturę zamarzania w warsztacie (prawidłowa to około -30 st. Celsjusza).
Alternator
Jego sprawność jest kluczowa, zwłaszcza że świece żarowe i ogrzewanie szyby czy nadmuch mogą pobierać dużo prądu.
Objawem główny jest niedoładowany akumulator, który powoduje problemy z rozruchem oraz spowolnione obroty rozrusznika.
W tej sytuacji trzeba zmierzyć napięcie i sprawdzić co się dzieje. Powinno wynosić od 13,9 do 14,5 V.
Zamki w drzwiach
Brud i wilgoć, które gromadzą się we wnętrzu zamków mogą je skutecznie unieruchomić.
Objawem jest oczywiście brak możliwości przekręcenia kluczyka lub jego zacinanie.
I niestety aby to naprawić trzeba rozebrać zamek, oczyścić go i nasmarować. Profilaktycznie możecie wstrzyknąć odrobinę oleju maszynowego do jego wnętrza, aby uniknąć takich sytuacji.
Wycieraczki
Uszkodzone wycieraczki stanowią zagrożenie dla Was i innych uczestników ruchu drogowego. Nie tylko mogą nie poradzić sobie z opadami i przyczynić się do ograniczonej widoczności, ale również porysują szybę.
Jeśli zauważycie, że nie działają prawidłowo, wymieńcie je na nowe.
Amortyzatory
Jeśli ich sprawność jest na granicy dopuszczalnej, wówczas w zimne dni stracą swoje właściwości, a Wy usłyszycie głuche stukanie i poczujecie odrywanie się kół od drogi.
Sprawdźcie ich stan w stacji kontroli pojazdów.
Termostat
Niedomknięty termostat zimą da o sobie znać – silnik nie osiągnie optymalnej temperatury do pracy. Ogrzewanie stanie się niewydajne, a także zauważycie wahania temperatury cieczy chłodzącej w czasie jazdy.
Nagrzejcie silnik na postoju, wyjedźcie na trasę i rozpędźcie się. Spadająca temperatura silnika oznacza, że termostat jest otwarty.
Rozrusznik
Typowy zimowy problem, zwykle objawia się zbyt wolnymi obrotami albo zwiększonym poborem prądu.
Trzeba go zdemontować, aby ocenić wewnętrzne opory, być może winne jest łożyskowanie wirnika.
Cewki zapłonowe
Zużyte cewki są bardzo wrażliwe na wilgoć. Wówczas zauważycie nierówną pracę zimnego silnika, błędy wypadania zapłonów lub problemy z rozruchem, zwłaszcza w wilgotne dni.
Mechanik sprawdzi wypadanie zapłonu testerem diagnostycznym o oceni kolor świec zapłonowych.
Szczęki zapłonowe
W starszych autach, gdzie występują hamulce bębnowe z tyłu, często można zauważyć blokowanie się kół zimą, które powoduje wilgoć, brud oraz rdza.
Pojawia się wówczas zwiększony opór na tylnych kołach. Prawidłowo ocenić można to wyłącznie na podnośniku.
Elektryka
A głównie połączenia elektryczne, zwłaszcza klem z biegunami akumulatora, styk przewodu masowego z karoserią oraz silnikiem i nieszczelne kostki połączeniowe. Wszystkie wymienione nie lubią wilgoci, a po jej nadmiarze pojawia się na nich śniedź, która powoduje zaburzenia pracy we wszystkich układach auta.
Zaśniedziałe połączenia elektryczne trzeba oczyścić i pokryć specjalnym preparatem lub techniczną wazeliną. Z kolei kostki należy wymienić.
Prowadniki zacisków
Zwykle może dojść do nieszczelności gumowych osłon prowadników zacisków hamulcowych, która jest powodowana zbieraniem się brudu oraz wilgoci. Zwłaszcza zimą może dojść do ograniczenia ruchów zacisków, a to doprowadzi do blokowania hamulców i zwiększonego zużycia paliwa.
Objawem tej usterki są blokujące się koła, utrudnione swobodne wytaczanie auta.
Chcąc naprawić usterkę należy zdemontować osłonki i zaciski oraz oczyścić je nasmarować.
Świece zapłonowe
Świece muszą być w dobrej kondycji, aby dały iskrę, niezbędną do prawidłowego funkcjonowania całego układu. Jeśli zauważycie nierówną pracę silnika na biegu jałowym, wypadające zapłony lub przerywaną pracę w wilgotne dni i wyczujecie zapach paliwa z wydechu, wówczas udajcie się do warsztatu by podłączyć auto do komputera diagnostycznego.
Świece żarowe
Zwykle niedziałające prawidłowo świece żarowe objawiają się utrudnionym rozruchem silnika przy mrozach, dymieniem na biało oraz nierówną pracą po rozruchu.
Najlepiej je zdemontować i sprawdzić ich napięcie.
Przewody zapłonowe
Świece, nawet te najlepsze, nie wygenerują iskry jeśli przewody zapłonowe nie działają. Ich stan można ocenić wyłącznie po kolorze świec zapłonowych – tłuste i ciemne mogą oznaczać, że są niesprawne.
Linki
Biegów, sprzęgła oraz hamulca ręcznego. Gdy zaczynają się chłodniejsze dni, bardzo często dochodzi do problemów z linkami. Wówczas odczuwany jest opór na dźwigni zmiany biegów, ciężka praca sprzęgła oraz problem z opuszczeniem hamulca ręcznego.
Smarowanie w tej sytuacji nie zda się na nic, bo mogło dojść do nieszczelności pancerza.
Układ dogrzewania
W dieslach bardzo często znajduje się układ wstępnego podgrzewania płynu chłodniczego, zwykle w postaci świec żarowych zanurzonych w płynie. Ma to na celu poprawienie ogrzewania wnętrza auta, zanim silnik osiągnie odpowiednią temperaturę.
Chcąc to zweryfikować należy wykręcić świece i podać napięcie, aby ocenić ich rozżarzanie. Pamiętajcie, by wcześniej sprawdzić napięcie!
Akumulator
Zwykle nie domaga zimą. Zwłaszcza w dieslach. Powolne obroty rozrusznika, spadki napięcia czy nawet brak możliwości uruchomienia powinny dać Wam sygnał o konieczności naładowania baterii.
Wtryskiwacze - diesel
Ta awaria dotyczy pojazdów z silnikiem diesla, zwłaszcza w mroźne dni. Podczas uruchamiania jednostki napędowej ważne jest właściwe rozpylenie paliwa przez końcówkę wtryskiwacza. Jeśli jest zużyta, wówczas silnik może nie odpalić.
Jedyną radą na tę usterkę jest wizyta w warsztacie samochodowym.
Paliwo w baku – diesel
Zamarzające paliwo w baku to ogromny problem dla silnika diesla.
Objawem jest ograniczona moc jednostki napędowej, szarpanie, przerywanie pracy czy nawet brak możliwości jej uruchomienia.
Filtr w formie wkładu ma pokrywę, którą można odkręcić i sprawdzić stan paliwa, ewentualnie zajrzeć do baku przez pokrywę pompy paliwa. Można naprawić tę sytuację poprzez odholowanie auta do ciepłego garażu i dodanie depresatora. Choć zalecamy udać się do specjalistów.
Filtry – LPG
Czystość filtrów w autach z instalacją gazową ma ogromne znaczenie, zwłaszcza zimą, gdy zawierające wilgoć zanieczyszczenia mogą ograniczać przepływ gazu.
Jeśli filtry są zabrudzone, to zaobserwujecie wówczas obniżone osiągi, nierówną pracę silnika na biegu jałowym, a nawet brak możliwości przełączenia na gaz czy zbyt niskie ciśnienie gazu.
Stan filtrów można ocenić dopiero po ich demontażu, dlatego trzeba udać się do warsztatu samochodowego.