19.07.2023

Awarie samochodów - które usterki są najdroższe?

Jednym z największych lęków kierowcy jest poważna awaria w jego ukochanym samochodzie. Największą troskę właściciela pojazdu wzbudza zwykle silnik, którego naprawa jest niezwykle droga. Jednakże nie tylko remont silnika jest bardzo drogi, usterki innych elementów w aucie też potrafią kosztować krocie! Sprawdźcie, o których podzespołach mowa.

Ile może kosztować najdroższa usterka?

Najbardziej skomplikowanymi są awarie silnika oraz skrzyni biegów, które wiążą się z kosztownymi naprawami albo wymianą całym podzespołów. Koszt może przekraczać nawet kilkanaście tysięcy złotych.

W luksusowych autach pęknięcie bloku silnika o pojemności 3.0 l może kosztować nawet 30 tysięcy złotych, np.: w Audi A6, A7 albo Q7.

Z kolei w Subaru Impreza, Legacy czy Forester z silnikiem diesla uszkodzenie wału korbowego może kosztować właściciela nawet 25 tysięcy złotych. Awaria głowicy, która prowadzi do uszkodzenia silnika w Toyocie Avensis III lub Rav 4 IV z silnikiem diesla kosztuje również około 25 tysięcy złotych.

W BMW wymiana napędu rozrządu wiąże się z kosztem 5 tysięcy złotych, a wymiana automatycznej skrzyni biegów DSG w modelach Audi to koszt rzędu 20 tysięcy złotych.

Te podzespoły są najdroższe w naprawie

Skrzynia biegów – do jej uszkodzenia może dojść z wielu powodów. To bardzo delikatny podzespół, który nie powinien być zaniedbywany przez właściciela auta, zwłaszcza że nawet mała usterka może doprowadzić do bardzo kosztownej awarii. Najdroższe w naprawie są automatyczne skrzynie biegów, które najczęściej trzeba wymienić na nowe. Remont generalny automatycznej skrzyni biegów to koszt od 5 do 15 tysięcy złotych. Z kolei remont generalny manualnej skrzyni biegów kosztuje od 2 do 7 tysięcy złotych.

Turbosprężarka – to bardzo ważny element w silnikach spalinowych, którego zadaniem jest zwiększenie mocy i momentu obrotowego za pomocą większej ilości powietrza dostarczanego do cylindrów. Zwykle turbosprężarka znajduje się w układzie dolotowym. Jej awarie mogą mieć wiele przyczyn, począwszy od zbyt niskiego ciśnienia oleju czy chwilowego braku smarowania. Gdy turbosprężarka ulegnie uszkodzeniu, wówczas pojazd traci moc, więcej spala, a nawet może się w nim uszkodzić silnik. Koszt naprawy tego elementu sięga nawet 6 tysięcy złotych.

Koło dwumasowe i sprzęgło – pierwsze jest odpowiedzialne za sprawną i bezproblemową zmianę biegów, a drugie umożliwia odłączenie silnika od skrzyni biegów, co pozwala na zmianę przełożeń. Oba elementy ulegają zużyciu i wymagają naprawy albo wymiany. Niestety ich remont jest niezwykle kosztowny, zwłaszcza w przypadku koła dwumasowego, którego konstrukcja jest dość skomplikowana. Cena wymiany obu elementów zaczyna się na 2 tys. zł a kończy na 5 tys. zł.

Układ rozrządu – jego zadaniem jest zsynchronizowanie ruchów tłoków oraz wału korbowego z otwieraniem i zamykaniem zaworów. Awaria całego układu rozrządu prowadzi do poważniejszych uszkodzeń silnika, a uśrednione koszty naprawy mogą wynosić nawet kilkanaście tysięcy złotych. Sama wymiana łańcucha rozrządu może sięgać nawet 6 tys. zł.

Uszczelka pod głowicą – to niezbędny element, który zapewnia szczelność pomiędzy głowicą a blokiem silnika. Uszkodzona uszczelka prowadzi do wycieków oleju i płynu chłodzącego, a koszty jej wymiany wahają się od 1200 zł do ponad 3000 zł.

Najczęstsze usterki samochodowe, czyli jakie?

Lista potencjalnie najczęściej spotykanych usterek samochodowych jest bardzo długa. Wiele z nich zależy od samego kierowcy i tego, w jaki sposób dba o swoje auto, inne mogą być efektem eksploatacji, a jeszcze inne są ukryte przez poprzedniego właściciela.

Najczęściej spotykanymi usterkami samochodowymi są:

  • Usterki zawieszenia – objawia się stukaniem lub pukaniem w czasie jazdy. Zwykle powodują je uszkodzone amortyzatory i wahacze, a wraz z nimi tuleje i sworznie. Niepokojące dźwięki mogą być również powodowane przez układ kierowniczy.
  • Auto nie odpala – najczęściej z powodu rozładowanego akumulatora lub niesprawnego rozrusznika.
  • Słabe hamowanie – zwykle elementy układu hamulcowego zużywają się i powodują awarie. Najbardziej newralgiczne są klocki hamulcowe i tarcze, które po prostu wymienia się na nowe. Możliwe jest również rozszczelnienie przewodów hamulcowych, co powoduje wyciek płynu hydraulicznego.
  • Awaria silnika – spowodowana najczęściej uszkodzoną uszczelka pod głowicą, awarią turbosprężarki, zatkanymi wtryskiwaczami, zerwanym paskiem rozrządu, wyciekami olejowymi czy zatarciem. Wszystko to może być efektem nadmiernej eskploatacji pojazdu albo zaniedbaniem czy po prostu starzeniem się części. Niestety w przypadku awarii silnika trzeba będzie liczyć się z największym kosztem naprawy.

 Czy awarii samochodu można uniknąć?

Liczne podzespoły w samochodzie zużywają się wraz z liczbą przejechanych kilometrów. Niektórych awarii można uniknąć, jeśli będzie się regularnie dbało o auto i zabierało je na przegląd techniczny, a przed innymi nie sposób uciec, gdyż ulegną uszkodzeniu z biegiem lat.

Pamiętajcie, że kluczem do sukcesu jest zapobieganie awariom i nie ignorowanie zapalonych kontrolek na desce rozdzielczej. One są tam po to, by Was poinformować o tym, że coś się dzieje nie tak. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: