24.03.2023

Awaria samochodu w trasie – co robić?

Do awarii w czasie jazdy samochodem może dojść z wielu powodów, które nie zawsze są wynikiem działania kierowcy. Sama eksploatacja auta może też doprowadzić do wielu usterek. Co robić, gdy jesteście w trasie i auto sygnalizuje poważną awarię? Jak się wtedy zachować? Sprawdźcie!

Przeciętnie samochód składa się z ponad 12 tysięcy części, a każda z nich stanowi istotny element eksploatacyjny. Wraz z rosnącym wiekiem auta, stopień zużycia części będzie się zwiększał. Ryzyko awarii jest więc bardzo wysokie. Co zrobić, gdy dojdzie do tego w trasie?

Awaria samochodu w czasie jazdy

Gdy dojdzie do takiej przykrej niespodzianki, należy w miarę możliwości zaparkować poza drogą, najlepiej na poboczu. Dobrze sprawdzi się również MOP lub parking osiedlowy. Wybierzcie takie miejsce, w którym nie będziecie zagrażać innym uczestnikom ruchu drogowego.

Jeśli nie uda Wam się zatrzymać poza obrębem drogi, włączcie światła awaryjne i wystawcie trójkąt ostrzegawczy.

W przypadku awarii samochodu na autostradzie, ustawcie trójkąt ostrzegawczy, przejdźcie przez barierki ochronne i zadzwońcie po pomoc drogową. Nie wolno czekać przy samochodzie lub w, ponieważ może się to zakończyć tragicznie! Pamiętajcie również o kamizelkach odblaskowych dla siebie oraz wszystkich pasażerów. To bardzo ważne, by być widocznym z dala, nawet jeśli znajdujecie się za barierkami.

Trójkąt ostrzegawczy należy ustawić:

  • W mieście – bezpośrednio za pojazdem.
  • Poza miastem – w odległości od 30 do 50 metrów.
  • Na autostradach i drogach ekspresowych – w odległości 100 metrów.

Dlaczego doszło do awarii samochodu?

Do głównych przyczyn powstawania awarii w samochodzie zalicza się zaniedbania eksploatacyjne. Zwykle bywa tak, że auto już wcześniej sygnalizuje o usterce, która albo jest ignorowana przez kierowcę albo, choć to rzadki przypadek, nie została zauważona przez mechanika. Nie jest to jednak regułą, awaria może również wystąpić bez wcześniejszej zapowiedzi. Co oznaczają poszczególne symptomy?

Szarpanie podczas jazdy może być spowodowane przez czujniki silnika, cewki lub świece zapłonowe, przewody, uszkodzony przepływomierz albo przepustnica. Znalezienie problemu w tej sytuacji wymaga diagnostyki, a tę można wykonać jedynie w warsztacie samochodowym.

O awarii auta wcześniej informują kontrolki – jeśli świecą się na czerwono, należy przerwać jazdę, gdyż może zagrażać bezpieczeństwu oraz doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Kolor pomarańczowy lub żółty także wskazuje usterkę, ale może stanowić wyłącznie informację o konieczność zbadania danego układu. Kolor zielony w ogóle nie powinien Was martwić, gdyż ma wyłącznie funkcję informacyjną.

Co zrobić, gdy dojdzie do awarii w trasie?

Są pewne triki, które mogą Wam pomóc dotrzeć do warsztatu, gdy w trasie dojdzie do awarii auta:

Przegrzewanie się pojazdu – włączcie ogrzewanie z maksymalną prędkością. Będzie to dodatkowy układ chłodzenia dla silnika. Pamiętajcie, że to doraźna pomoc w ograniczonym zakresie, która pozwoli Wam zjechać na pobocze lub dojechać do najbliższego mechanika.

Uszkodzony termostat – możecie spróbować go wymontować, jeśli Wasze auto należy do starszych modeli, gdyż znajduje się niezbyt głęboko w konstrukcji silnika.

Nie działające sprzęgło – odpalcie auto na jedynce i kontynuujcie jazdę. Przy zmianie biegu należy puścić pedał gazu i delikatnie zmienić przełożenie, gdy zaczną spadać obroty silnika. Hamowanie przeprowadza się wówczas na luzie.

Holowanie auta – jak to zrobić?

Holowanie pojazdu na lince jest regulowane zasadami:

  • Auto holowane musi mieć przekręcony kluczyk w pozycji zapłonu oraz sprawny układ kierowniczy.
  • Bez sprawnych hamulców można holować pojazd, ale wyłącznie na sztywnym holu, który wyklucza konieczność ich używania.
  • Holowanie auta na linie wymaga przymocowania jej do haków holowniczych w jednym i drugim pojeździe.
  • Linka musi mieć od 4 do 6 metrów.
  • Na sztywnych holu odległość pomiędzy pojazdami musi wynosić więcej niż 3 metry.
  • Podczas holowania samochodu trzeba pamiętać, że w obszarze zabudowanym nie przekracza się 30 km/h, w trasie 60 km/h.
  • Zabrania się holowania auta, które ma niesprawny układ kierowniczy, przyczepę lub naczepę.
  • Pojazd holowany musi mieć umieszczony trójkąt ostrzegawczy za tylną szybą, przymocowany po prawej stronie.
  • Żadne auto (holowane i holujące) nie powinno mieć włączonych świateł awaryjnych, mogą zmylić innych kierowców.

Holowanie samochodu na autostradzie

Nie wolno holować samochodu przypadkowym pojazdem, czyli np.: swojego znajomego. Można to zrobić wyłącznie przez pojazd do tego przeznaczony i wyłącznie do momentu najbliższego zjazdu. Do czasu przyjazdu holownika możecie stać na pasie awaryjnym, jeśli nie macie możliwości zjechania do najbliższego parkingu.

Na autostradzie holowanie może się odbywać przy maksymalnej prędkości 60 km/h. Nieprzestrzeganie zasad może się zakończyć mandatem w wysokości 250 zł.

Holowanie samochodu na drodze ekspresowej

Przepisy pozwalają na holowanie pojazdu na drodze ekspresowej, ale nie można przekroczyć prędkości 60 km/h. Poza tym obowiązują zasady zastosowania trójkąta ostrzegawczego i nie włączania świateł awaryjnych. 

Zachęcamy Was do regularnych przeglądów samochodu, aby uniknąć sytuacji awaryjnych w trasie, zwłaszcza w sezonie wyjazdowym. Sprawdzonych mechaników i innych specjalistów znajdziecie w bazie Yanosik Warsztaty

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: