19.01.2024

Problem z odpaleniem samochodu - możliwe przyczyny

Sezon zimowy sprzyja problemom z odpaleniem silnika. Spotyka to zarówno właścicieli aut z jednostką benzynową, jak i tych, którzy jeżdżą samochodami z silnikiem Diesla. Jakie przyczyny kryją się za problemem z odpaleniem jednostki? Sprawdźcie!

Problem z odpaleniem auta - gdzie szukać przyczyny?

Powodów, przez które samochód nie chce odpalić, może być wiele. Począwszy od braku paliwa, skończywszy, poprzez rozładowany akumulator, skończywszy na zapowietrzeniu całego układu.

Eksperci wyróżniają cztery główne kategorie, które powodują problemy z odpaleniem pojazdu:

  • Awarie w układzie elektrycznym
  • Awarie układu zasilania oraz zapłonu.
  • Awarie rozrusznika.
  • Zużycie oraz uszkodzenia mechaniczne silnika.

Innym powodem problemów z odpaleniem może być awaria elementów układu elektrycznego. Najczęściej pojawiającymi się usterkami, tej natury, są: kiepski stan akumulatora lub nadmiarowy pobór prądu przez instalację pojazdu.

Problemy z odpalaniem diesla

Silnik Diesla jest dość specyficzny i może nie dawać żadnych sygnałów obecności awarii, do momentu, aż nie pojawią się pierwszej mrozy.

Zwykle wtedy szwankują świecie żarowe, które są niezbędne do podgrzania powietrza w komorze silnika, aby temperatura wyrównała się do poziomu, w którym silnik zostanie uruchomiony. Niekiedy nawet jedna niesprawna świeca żarowa może doprowadzić do problemów z odpaleniem silnika Diesla. Ich wymiana nie jest droga, ale zwykle awaria pojawia się znienacka, co powoduje spore utrudnienie dla właścicieli samochodu.

Innym powodem problemów z odpaleniem silnika Diesla może być nieprawidłowy kąt wtrysku paliwa. Może do tego dojść w sytuacji, gdy pasek rozrządu będzie przestawiony o jeden ząbek albo łańcuch jest już na tyle rozciągnięty, iż wtrysk nie trafi w odpowiedni czas do podania dawki paliwa.

Zimą, problemy z odpaleniem diesla, może powodować także niska kompresja silnika. Zużyta jednostka może pracować bez problemu w sezonie letnim, ale jesienią już powinna dawać pierwsze sygnały awarii. W takiej sytuacji, nie pozostanie nic innego, jak wymiana lub remont silnika.

Problemy z odpaleniem silnika diesla mogą być także powodowane przez zgęstnienie oleju o dużej lepkości, po dłuższym postoju. Wówczas silnik da się odpalić, ale może niespodziewanie zgasnąć lub nierówno pracować przez pierwsze sekundy. Przy takim scenariuszu, warto rozważyć wymianę oleju na środek o niższej lepkości, który znacznie łatwiej rozprowadza się po całym silniku w sezonie zimowym.

Problem z odpalaniem auta z silnikiem benzynowym

Problemy z odpaleniem silnika benzynowego mogą być i błahe i poważne. Do tej pierwszej grupy zalicza się przede wszystkim brak paliwa w baku lub zbyt mała jego ilość. Jeśli wizyta na stacji benzynowej nie była Wam po drodze, to silnik nie ma z czego czerpać energii.

Do poważniejszych powodów, przez które silnik benzynowy nie chce odpalić zaliczają się:

  • Awaria świecy zapłonowej – iskra w świecy doprowadza do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej, jeśli ta się nie pojawi, to auto nie ruszy z miejsca.
  • Awaria cewki zapłonowej – zepsuta cewka nie wytworzy niezbędnego napięcia do zasilenia świecy zapłonowej, co spowoduje że nie wystąpi iskra potrzebna do zapłonu.
  • Awaria pompy paliwowej – ta jest niezbędna do doprowadzenia paliwa do silnika. Jeśli ulegnie awarii, wówczas paliwo do niego nie dotrze, również mimo obecności w baku.
  • Awaria akumulatora – najczęstszy powód w sezonie zimowym – każdy akumulator ma swoją żywotność, dlatego jeszcze przed rozpoczęciem sezonu, warto sprawdzić jego kondycję u mechanika.
  • Uszkodzony rozrusznik – wówczas słyszalne będą charakterystyczne zgrzyty w trakcie uruchamiania auta.
  • Awaria zapłonu – najczęściej pod postacią braku połączeń w kostkach lub wiązkach przewodów.
  • Awaria czujnika obrotu wału – jeśli czujnik źle odczytuje informacje albo nie pracuje prawidłowo, to doprowadzi do wstrzymania pracy układu zapłonowego.

 

Gdy auto nie odpala, kierowca ma dwie możliwości – spróbować odpalić na popych lub uruchomić auto, za pomocą kabli rozruchowych, pożyczonych od sąsiada lub znajomego. A najlepiej oczywiście nie dopuszczać do takich sytuacji i prewencyjnie odwiedzać serwis lub warsztat na kontrolę stanu całego auta.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: